לעמוד הראשי

טיול בגן לאומי - נחל אלכסנדר

תצלומים: יעקב הראל

מגישה: ניצה לוין

נחל אלכסנדר עבר תהפוכות, מנחל בעל חשיבות כמקור השקיה לחקלאות בימים קדומים, לנחל שזוהם ושאינו עוד מקור לחיים.

נחל אלכסנדר זורם מהרי השומרון אל הים התיכון, ועובר בדרכו בין מכמורת לבית ינאי. בחלקו המזרחי הוא אינו שופע מים, וזרימתו הרצינית מתחיל באזור השרון.

כבר שנים אחדות, תודות לאיחודם של כמה רשויות - למטרת טיהורו, הולך המצב ומשתפר, תוצאות שיקומו ניכרות בשטח והוא מושך אליו מטיילים רבים.

שיקום הנחל משתרע על פני 565 אלף דונם ולאורך 32 ק"מ.

השיקום כולל נטיעות של אלפי עצים, ביניהם רימון, תות ותאנה (ומותר למטיילים לקטוף), וביניהם משתלבות פינות חמד מסוככות (פרגולות) לישיבה.

על גדותיו צומחת צמחיית נחלים, קנה, גומא, הרדוף ועוד ובמים ניתן לראות עופות מים שוחים להנאתם. במימי הנחל משתכשכים גם דגים רבים, כמו שפמנונים, דגי בורי, מושט וקרפיונים,ומותר ואף רצוי לדוג.

אם נוסעים בכביש 4 באזור השרון אפשר לפנות לכפר ויתקין ומשם לגשר הצבים העובר מעל נחל אלכסנדר.

ירדנו בשביל לצפות מקרוב בצב-רך ובשפמנונים. זכינו לראותם בהצצה החטופה (אורך הצב יכול להגיע עד ל1.20מטר ומשקלו כ - 50 – 70 ק"ג)

משני צדי הנחל האזור משוקם להפליא, שביל למטילים עם קנה סוף מצד אחד ומצדו השני - שכנראה עדיין נמצא באמצע הפיתוח, יש פינת תצפית ומתקני שעשועים לילדים.

חצינו את הגשר לצד השני והמשכנו ללכת בשביל מהגשר לכיוון מערב. הגענו לגן האירועים ליד הנחל, שמולו נמצא אתר ההטלה המגודר של הצב-רך.

אפשר להמשיך משם ולעבור מתחת לגשר. הרכבת המגיחה לפתע מעל, אדומה ומשקשקת ופורעת לרגע את השקט הפסטורלי באזור. אנחנו בחרנו לנסוע מסביב.

יצאנו לכביש החוף.... איך מגיעים? ניתן לרדת מכביש החוף מול הכניסה למכמורת, ולהמשיך בדרך עפר הפונה לדרום מזרח בואכה חירבת סמארה, ואז להיצמד לדרך שבצד הגבעה, ולהגיע כך עד שפת הנחל.

על גבעה חולית סמוך לנחל נמצאת חירבת סמארה, שהיא חורבת בית בעל קשתות, הבנוי אבני כורכר (משוקם). טיפסנו במעלה השביל התלול מעט אל ראש הגבעה ולרגלנו נפרס מרבד צהוב של חרציות. גם כוכבנים, זמזומית, וסביונים השתרבבו ביניהם. צפינו לעבר אזור החולות והדיונות, הים, הגבעות הירוקות–צהובות ריח הפרחים ריחף מעלינו ומעל גגות הבתים של כפר ויתקין, והכל נראה מקסים - איזו ארץ יפה.

מזרחה, למרגלות הגבעה, נטועה חורשה גדולה של עצי אקליפטוס ומתחת לעצים יש פינות ישיבה - שולחנות לפיקניק.

זהו המקום בו עובר החלק הרחב של הנחל ובו הזרימה חזקה רוב ימות השנה.

נחל אלכסנדר הזורם אל הים התיכון אינו חוצה את קו החוף.

ואינו "נשפך" אל הים.

לפני שפך הנחל אל הים, –נעלם לפתע הנחל מן העין ובמקומו משתרע חוף זרוע שפע של צדפים וסלעים קטנים. כאשר צועדים עליהם הם משמיעים מוזיקה חצצית נעימה (כמו דריכה על חצץ). וכשהולכים עליהם יחפים הם עושים לך מסאז' מצוין מן הטבע.

אל החוף הגענו לאחר שהמשכנו לנסוע מחירבת סמארה בדרך הצמודה לשפת הנחל, חצינו מתחת לגשר את כביש החוף והגענו לחניון קטן.

משם פנינו ברגל בשביל רחב שמשני צדדיו צמחו סביוני החוף המעובים, ובניהם ניצבו באצילות עמדו בני חצב יקינטוני בצבעם הסגלגל העדין.

יש לציין שבשטח הוצבו שלטי הכוונה והסבר ואף יש מפה בחלק מפינות החמד, וניכרת השמירה על ניקיון המקום.

למטיילים יש עוד הרבה מה לראות בסביבה,כמו: תל מכמורת ,תל חפר, חרבת קאקון ועוד.